Posiłki przedszkolaka
PDF

CO KAŻDY PRZEDSZKOLAK POWINIEN JEŚĆ KAZDEGO DNIA
Dziecko rośnie, rozwija się i staje się coraz mądrzejsze , jego mózgowi, ząbkom i mięśniom potrzebna jest codzienna dostawa ,, paliwa´´ dobrej jakości, dlatego drodzy rodzice sprawdzajmy co znajduje się na talerzach naszych pociech.

  • W ciągu dnia przedszkolak powinien zjeść 3-4 kromki pieczywa zarówno ciemnego jak i jasnego, razowego lub graham. W pieczywie razowym i grahamkach znajdują się witaminy przede wszystkim z grupy B, składniki mineralne oraz błonnik. Natomiast pieczywo jasne chociaż nie zawiera witamin jest lekko strawne
  • Maluchy lubią zjadać na śniadanie płatki z mlekiem , najzdrowsze są płatki owsiane dostarczające energii na wiele godzin, zawierające mnóstwo błonnika i witaminy . Jeśli malec nie lubi owsianki zaproponujmy mu muesli z dodatkiem rodzynek , orzechów pestek dyni i słonecznika oraz miodu.
  • Na obiad dziecko powinno jeść ziemniaki, makaron lub kaszę. Produkty te zawierają łatwostrawne węglowodany złożone.
  • Mięso to najlepsze źródło świetnie przyswajalnego żelaza. Dwa razy w tygodniu zamiast mięsa podawaj ryby , najlepiej morskie, w których znajduje się najwięcej wielo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3
  • Przedszkolak codziennie powinien wypić około dwóch szklanek mleka oraz zjeść jeden jogurt, ponieważ mleczne produkty to źródło wapnia niezbędnego dla zębów i kości szybko rosnącego malca
  • Owoce bogate są w błonnik oraz witaminę C zapobiegającą przeziębieniom, dlatego pamiętajmy o nich w diecie naszego dziecka
  • W żółtych i pomarańczowych warzywach i owocach znajduje się dużo beta – karotenu koniecznego do dobrego widzenia oraz wzrostu i rozwoju przedszkolaka , dlatego częstujmy dzieci sokiem np. marchewkowym
  • Zielone warzywa takie jak brokuł, groszek czy szpinak są bogate w kwas foliowy oraz żelazo, błonnik i witaminy
  • Tłuszcz jest przedszkolakowi potrzeby zarówno roślinny jak i zwierzęcy, musi on być wysokiej jakości . pieczywo smaruj masłem lub margaryną , która nie zawiera izomerów kwasów tłuszczowych, zrezygnuj z miksów. Do sałatek i surówek dodawaj olej lub oliwę z oliwek.
  • Nigdzie indziej nie ma tylu cennych witamin i minerałów co w jajku , dlatego też twoja pociecha powinna codziennie zjadać pół jajka lub całe co drugi dzień, jednak ze względu na salmonellę nie podawaj dziecku surowych jajek.
  • Każdy maluch ma ochotę czasem przegryźć coś słodkiego i smacznego lecz zamiast ciastek , batoników i chipsów zaproponuj mu orzech, suszone owoce pestki dyni i słonecznika oraz chipsy owocowe.