Tematyka miesiąca:

  1. Szukamy wiosny – przedwiośnie
  2. Woda i słońce
  3. Czy to już wiosna?
  4. Powroty ptaków
  • Prowadzimy rozmowy na temat zmian zachodzących w przyrodzie, cech przedwiośnia – wdrażanie do dłuższych wypowiedzi.
  • Eksponujemy w Kąciku Książki pozycji traktujących o przedwiośniu i wiośnie.
  • Przeglądamy czasopisma o tematyce przyrodniczej – wyszukujemy zwiastuny wiosny, np.: przebiśniegi, krokusy, bociany, bazie; omawianie obrazków
  • Oglądamy naturalne okazy przebiśniegów, krokusów w przydomowych ogródkach – określamy ich wygląd, kształt kwiatów i liści, poruszamy aspekt roślin chronionych.
  • Obserwujemy gałązki wierzbowe (pochodzące z przycinki wiosennej) w Kąciku Przyrody – zwracamy uwagę na wpływ ciepła, światła i wody na rozwijanie się listków.
  • Obserwujemy aurę – dzielimy się z innymi swoimi spostrzeżeniami
  • Obserwujemy kiełkujące rośliny w Kąciku Przyrody. Spożywamy wyhodowany szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki.
  • Dorysowujemy do obrazków brakujące elementy.
  • Rozwiązujemy zagadki słowne, dźwiękowe i obrazkowe związane z wiosną.
  • Rozwijamy poczucie rytmu, poruszamy się w rytm muzyki
  • Poznajemy wielka i małą literę: g, G; w, W; j, J;
  • Rozwijamy mowę poprzez wypowiadanie się na temat opowiadań
  • Rozwijamy umiejętności wokalne poprzez śpiewanie piosenek
  • Rozwijamy umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10
  • Rozwijamy orientację przestrzenną wskazując lewą i prawą stronę
  • Prezentujemy wybrane utwory literackie z podziałem na role
  • Poznajemy elementy marcowej pogody
  • Poznajemy oznaki wiosny ( pierwsze kwiaty, powracające do kraju ptaki)
  • Rozwijamy umiejętności wycinania
  • Wykonujemy pisanki z różnorodnych materiałów plastycznych
  • Rozwijamy myślenie przyczynowo – skutkowego poprzez układanie historyjki obrazkowej
  • Rozwijamy umiejętność klasyfikowania według jednej lub dwóch cech
  • Rozwijamy kompetencje matematyczne poprzez kształtowanie pojęcia mierzenia objętości
  • Wymieniamy czynniki niezbędne do wzrostu roślin
  • Czytamy i układamy wyrazy i zdania z wykorzystaniem poznanych liter
  • Wykonujemy ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania

„Przedwiośnie”

I
I słońce świeci na jasnym niebie,
Wkoło ptaki głośno śpiewają.
Wszyscy ludzie już z utęsknieniem,
Na przyjście wiosny już czekają.

Ref.
A ona ciągle nie przychodzi,
A ona ciągle zapomina.
O tym, że kwiaty chcą rozkwitać,
Bo pora ciepła się zaczyna.

II
W świecie ptaków dziś poruszenie.
Trzeba gniazda szybko budować.
Żeby zdążyć jeszcze przed latem,
Pisklęta swoje wychować.

 

„Powrót bociana”

I
I bocian Kacper wraca do domu.
Przed nim będzie trasa daleka.
Leci do nas dzielnie z Afryki.
Przecież gniazdo na niego czeka.

Ref.
Boćku, boćku czekamy na ciebie.
I patrzymy kiedy powrócisz.
Kiedy zrobisz porządek w swym gnieździe.
Niepotrzebne gałązki wyrzucisz.

II
Długa drogę bocian pokonał.
Już zaczyna krążyć nad nami.
Wszędzie słychać kle, kle bocianie.
I przyjaźnie macha skrzydłami.