Przedszkole pełni fukcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozówj dziecka odpowiednia do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie izachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie rożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. pełni również fukcję doradczą w spierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
"Każdy dzień przedszkolaka to fascynująca przygoda.
To ciągłe odkrywanie , przeżywanie, małe i wielkie - wspólne - sukcesy."
Bezwarunkowym zadanie jakie sobie stawiamy jest zaakceptowanie osoby każdego dziecka. Jest ono bowiem indywidualnością , ma własna drogę rozwoju i zmienia się pod wpływem własnej aktywności.
Nadrzędnym celem pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej naszego przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi . Niezbędne w tym procesie jest poznanie dziecka i jego rodziny , zbudowanie właściwych relacji , a także przygotowanie przez nauczyciela ciekawego inspirującego dla dziecka otoczenia. Podstawą do edukacji naszego przedszkola jest indywidualizacja procesów nauczania , którą realizujemy poprzez prawidłowo zbudowany proces edukacyjny.
Poprzez podejmowane działania pragniemy pobudzić a zarazem zaspokoić naturalna ,dziecięcą ciekawość świata. Szukamy najlepszych dróg aby zapewnić naszym przedszkolakom harmonijny i wszechstronny rozwój osobowości . Pragniemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórcza , zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje innych osób oraz gotowe szukać nowych rozwiązań. Dążymy aby nasze przedszkole było miejscem , gdzie dzieci mogą przezywać wiele wspaniałych przygód i poznawać świat, a wspomnienia związane z okresem dziecięcym były wspomnieniami do których w dorosłym życie będą wracać z chęcią i wielkim sentymentem
Elementem naszej codziennej pracy jest podążanie za postępem , rozwojem i nowoczesnością. Staramy się nadążać za zmiana społecznymi i kulturowymi równocześnie pielęgnując kulturę i tradycje naszego regionu.
Wizja przedszkola:
Edukację przedszkolną realizujemy jako zamierzony ciąg zadań wychowawczych dydaktycznych i opiekuńczych nastawionych na poszerzenie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz rozbudzenie świadomości i odpowiedzialności w rozumieniu pro - społecznym, pro - kulturowym i pro - zdrowotnym. Jako nowoczesne przedszkole swoje działania opieramy na planowaniu i realizowaniu wyznaczonych celów. W swoich działaniach dążymy do oddziaływania innowacyjnego , twórczego , implikującego , wprowadzanie nowych rozwiązań polegających na planowaniu i urzeczywistnianiu zamierzeń, by czynnie kształtować oblicze nowoczesnego przedszkola.
- naszym największą wartością, która przyświeca naszym działaniom jest dobro dziecka,
- poprzez przemyślane działania przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami
- stwarzamy każdemu dziecku szanse rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzić ciekawość świata i ludzi , spostrzegawczość i wrażliwość.
- chcemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórczą , zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje innych, gotowe szukać nowych lepszych i niekonwencjonalnych rozwiązań.
- kierujemy się szacunkiem dla każdego człowieka , wrażliwością na jego potrzeby połączoną z poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych
- w codziennej pracy cenimy profesjonalizm, wyróżnia nas duże zaangażowanie w wykonywana pracę , radosna , przyjazna atmosfera , dobra organizacja , kreatywność, otwartość na potrzeby i oczekiwania innych
- w swoich działaniach dążymy do oddziaływania innowacyjnego, twórczego, implikującego wprowadzanie nowych rozwiązań polegających na planowaniu i urzeczywistnianiu zamierzeń, by czynnie kształtować oblicze nowoczesnego przedszkolaka.
- Potrafimy współpracować ze sobą i środowiskiem lokalnym z podkreśleniem wagi tradycji rodzinnych , regionalnych i narodowych
Nasze działania oparte na czterech filarach edukacji:
- uczyć się, aby wiedzieć
- uczyć się, aby być
- uczyć się, by móc oddziaływać na swoje środowisko
- uczyć się, aby żyć wspólnie – edukacja włączająca.
Nasze działania są ukierunkowane na dziecko w celu:
- kształtowania świadomości własnego ciała oraz możliwości własnego organizmu;
- kształtowania świadomości własnego „Ja” oraz postawy empatii w stosunku do drugiego człowieka w zrozumieniu dla jego inności;
- kształtowania właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody: zwierząt
i roślin; - nabywania i bogacenia wiedzy oraz wykorzystywania jej w praktyce;
- uświadomienia dziecku zagrożeń i niebezpieczeństw, unikania ich oraz właściwego reagowania na nie;
- kształtowania czynnych postaw wobec zdrowia własnego i innych;
- kształtowania świadomości ekologicznej oraz znaczenia środowiska przyrodniczego dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego;
- rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach;
- kształtowania umiejętności określonych mianem życiowych;
- wczesnego wykrywania grup ryzyka zdrowotnego, społecznego i ekologicznego.
Nasze działania są ukierunkowane na rodziców w celu:
- ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i edukację ekologiczną;
- prezentowania i propagowanie postaw prozdrowotnych;
- wskazywania zagrożeń na które narażone są dzieci oraz zapobiegania im (metody i formy działania, instytucje wspierające itp.);
- wskazania pozytywnych wzorców zachowań;
- wzbogacania i poszerzania wiedzy i świadomości w zakresie zdrowego stylu życia w poszanowaniu środowiska naturalnego;
- propagowania edukacji zdrowotnej w ścisłej korelacji z przyrodą - w szerokim tego słowa znaczeniu.
Nasze działania są ukierunkowane na nauczycieli w celu:
- wzbogacania jego wiedzy, umiejętności do promowania zdrowego stylu życia zarówno wśród dzieci jak i ich rodziny;
- wzbogacania własnego warsztatu pracy pod kątem tworzenia warunków do promowania edukacji zdrowotnej oraz prac z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
- podniesienia, jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci;
- ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i środowisko przyrodnicze;
- wykorzystywania teorii inteligencji wielorakich ze świadomością, że:
- każde dziecko jest inne, posiada własną, niepowtarzalną „mapę inteligencji”,
- ma swoje mocne i słabe strony,
- wszystkie rodzaje inteligencji są jednakowo cenne,
- każde dziecko posiada talenty;
Realizowane zadania :
- Systematyczna realizacja procesu dydaktyczno - wychowawczego wspomagającego naturalny rozwój dziecka dostosowanego do jego indywidualnych potrzeb i możliwości
- Rozwijanie wrodzonych predyspozycji dziecka do radosnego odkrywania i poznawania świata oraz drzemiących w nim talentów.
- Tworzenie w przedszkolu atmosfery przyjaźni , ciepła ,zrozumienia i wzajemnej akceptacji tak aby czuły się ważne, szczęśliwe i bezpieczne
- Rozbudzanie w dzieciach wiary we własne siły i możliwości , pewności siebie, poczucia własnej wartości, pozytywnej samooceny
- Opracowywanie i realizacja programów autorskich, projektów edukacyjnych umożliwiających dzieciom wszechstronny rozwój , rozwijanie uzdolnień , zainteresowań inspirujących do kreatywności i twórczego działania
- Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola o zajęcia dodatkowe
- Podejmowanie działań mających na celu wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodziców
- Podejmowanie działań innowacyjnych
- Opierać funkcjonowanie placówki na modelu przedszkola partnerskiego współpracującego na trzech równoległych płaszczyznach : przedszkole , dziecko , rodzic.
- Wspierać rodziców w działaniach wychowawczych , dostarczać rodzicom wiedzy pedagogicznej i psychologicznej
- Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy , nauki i pracy . Podejmowanie działań promujących bezpieczny, zdrowy i aktywny styl życia wśród dzieci rodziców i pracowników przedszkola
- Podejmowanie działań promujących edukację regionalna jako piękno dziedzictwa kulturowego naszego regionu wplecione w treść współczesnego życia
- Podejmowanie przez nauczycieli i pracowników przedszkola doskonalenia zawodowego jako nieodłączny element wzrostu efektywności pracy placówki ,wspieranie nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej
- Poszukiwanie nowych możliwości działań przedszkola we współpracy z różnymi podmiotami środowiska lokalnego , stała współpraca z partnerami przedszkola, pozyskiwanie sponsorów
- Podejmowanie działań mających na celu integrację przedszkola z najbliższym i dalszym środowiskiem. Promowanie działań przedszkola oraz osiągnięć dzieci w środowisku lokalnym oraz mediach, prasie .
- Systematyczne podnoszenie standardów bazy lokalowej przedszkola w atestowane zabawki i pomoce dydaktyczne oraz środki audiowizualne jako niezbędny element do realizacji wyznaczonych zadań i osiągania wyznaczonych celów.
Model absolwenta:
- Wykazuje motywacje do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty
- jest aktywny , kreatywny, twórczy i samodzielny
- jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, zachować sie w róznych sytuacjach
- stosuje zasady bezpieczeństwa , higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawnośc fiyczną
- ma pozytywny obraz własnego ja
- wrażliwy estetycznie , zna zasady kultury osobistej
- ma bogata wiedze o środowisku , jego zasobach i ochronie
- odróżni dobro od zła
- jest tolerancyjny i otwarty na potrzeby drugiego człowieka
- chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektując ich prawa
- posiada poczucie przynależności do regionu, zna jego tradycje , zwyczaje , kuturę. ma poczucie bycie polakiem i europejczykiem
Nasz absolwent:
Jest:
- otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
- wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
- odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;
- odpowiedzialny za swoje zachowanie;
- aktywny, dociekliwy i kreatywny;
Zna:
- swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
- symbole narodowe i szanuje je;
- prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
- swoje zalety i mocne strony;
Umie:
- akceptować siebie i innych;
- komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
- obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;
- dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
- być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;
- okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;
Kryteria sukcesu:
W naszym przedszkolu dziecko :
- poznaje swoje prawa i obowiązki
- czuje sie bezpiecznie
- rozwija się twórczo
- ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
- uczy sie dostrzegać swoje mocne strony
- buduje pozytywny obraz samego siebie
- uczy sie dostrzegać potrzeby innych ludzi
W naszym przedszkolu rodzice :
- uzyskują pomoc specjalistów
- otrzymują obiektywna ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
- mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach
- mają możliwość wyrażać swoje spostrzeżenia, sugestie i uwagi na temat pracy przedszkola
- rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych
- czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola
- czynnie wspierać przedszkole w jego działaniach
W naszym przedszkolu nauczyciele :
- aktywnie realizują zadania określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola
- podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy
- piszą i realizują programy własne dostosowane do potrzeb grupy i placówki
- współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym
- doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach
- w pracy z wychowankami stosują nowatorskie metody pracy
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz pozyskują partnerów przedszkola
- monitorują i ewaluują podejmowane działania
- dzielą się wiedza i doświadczeniem z innymi nauczycielami
- współpracują z uczelniami wyższymi
Codzienną praktykę pedagogiczną poszerzamy o nowatorskie toki metodyczne:
- Twórcze metody aktywności ruchowej : Orffa, Labana, Knissów
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- Metodę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, E. Zielińskiej
- Pedagogika zabawy
- Techniki twórczego myślenia
- Metoda czytania w/g Ireny Majchrzak
- Metoda Glottodydaktyki
- System edukacji przez ruch D, Dziamskiej
- Metoda projektów badawczych
- Zabawy parateatralne z wykorzystaniem technik dramowych.