Przedszkole pełni fukcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozówj dziecka odpowiednia do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie izachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie rożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. pełni również fukcję doradczą w spierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

"Każdy dzień przedszkolaka to fascynująca przygoda.

 To ciągłe odkrywanie , przeżywanie, małe i wielkie -  wspólne - sukcesy."

Bezwarunkowym zadanie jakie sobie stawiamy jest zaakceptowanie osoby każdego dziecka. Jest ono bowiem indywidualnością , ma własna drogę rozwoju i zmienia się pod wpływem własnej aktywności. 

Nadrzędnym celem pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej naszego przedszkola jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi . Niezbędne w tym procesie jest poznanie dziecka i jego rodziny , zbudowanie właściwych relacji , a także przygotowanie przez nauczyciela ciekawego inspirującego dla dziecka otoczenia. Podstawą do edukacji naszego przedszkola jest indywidualizacja procesów nauczania , którą realizujemy poprzez prawidłowo zbudowany proces edukacyjny. 

 Poprzez podejmowane działania pragniemy pobudzić a zarazem zaspokoić naturalna ,dziecięcą ciekawość świata. Szukamy najlepszych dróg  aby zapewnić naszym przedszkolakom harmonijny i wszechstronny rozwój osobowości . Pragniemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórcza , zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje innych osób oraz gotowe szukać nowych rozwiązań. Dążymy aby nasze przedszkole było  miejscem , gdzie dzieci mogą przezywać wiele wspaniałych przygód i poznawać świat, a wspomnienia związane z okresem dziecięcym były wspomnieniami do których w dorosłym życie będą wracać z chęcią i wielkim sentymentem

Elementem naszej codziennej pracy jest podążanie za   postępem , rozwojem i nowoczesnością.  Staramy się nadążać za zmiana społecznymi i kulturowymi równocześnie pielęgnując kulturę i tradycje naszego regionu.

 

 

Wizja przedszkola:

Edukację przedszkolną realizujemy jako zamierzony ciąg zadań wychowawczych dydaktycznych i opiekuńczych nastawionych na poszerzenie wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz rozbudzenie świadomości i odpowiedzialności w rozumieniu pro - społecznym, pro - kulturowym i pro - zdrowotnym. Jako nowoczesne przedszkole  swoje działania opieramy na planowaniu  i realizowaniu wyznaczonych celów. W swoich działaniach dążymy do oddziaływania innowacyjnego , twórczego , implikującego , wprowadzanie nowych rozwiązań polegających na planowaniu i urzeczywistnianiu zamierzeń, by czynnie kształtować oblicze nowoczesnego przedszkola.

  • naszym największą wartością, która przyświeca naszym działaniom jest dobro dziecka,
  • poprzez przemyślane działania przygotowujemy je do odnoszenia sukcesów i radzenia sobie z trudnościami
  • stwarzamy każdemu dziecku szanse rozwoju na miarę jego możliwości. Pragniemy w każdym dziecku rozbudzić ciekawość świata i ludzi , spostrzegawczość i wrażliwość.
  • chcemy wychować dziecko z bogata wyobraźnią twórczą ,  zdolne do spontanicznej ekspresji własnych uczuć i myśli, otwarte na pomysły i inspiracje innych, gotowe  szukać nowych lepszych i niekonwencjonalnych rozwiązań.
  • kierujemy się szacunkiem dla każdego człowieka , wrażliwością na jego potrzeby połączoną z poczuciem odpowiedzialności za siebie i innych
  • w codziennej pracy cenimy profesjonalizm, wyróżnia nas duże zaangażowanie w wykonywana pracę , radosna , przyjazna atmosfera , dobra organizacja , kreatywność, otwartość na potrzeby i oczekiwania innych
  • w swoich działaniach dążymy do oddziaływania innowacyjnego, twórczego, implikującego wprowadzanie nowych rozwiązań polegających na planowaniu i urzeczywistnianiu zamierzeń, by czynnie kształtować oblicze nowoczesnego przedszkolaka.
  • Potrafimy współpracować ze sobą i środowiskiem lokalnym z podkreśleniem wagi tradycji rodzinnych , regionalnych i narodowych

Nasze działania oparte na czterech filarach edukacji:

  • uczyć się, aby wiedzieć
  • uczyć się, aby być
  • uczyć się, by móc oddziaływać na swoje środowisko
  • uczyć się, aby żyć wspólnie – edukacja włączająca.

Nasze działania są ukierunkowane na dziecko w celu:

  • kształtowania świadomości własnego ciała oraz możliwości własnego organizmu;
  • kształtowania świadomości własnego „Ja” oraz postawy empatii w stosunku do drugiego człowieka w zrozumieniu dla jego inności;
  • kształtowania właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody: zwierząt
    i roślin;
  • nabywania i bogacenia wiedzy oraz wykorzystywania jej w praktyce;
  • uświadomienia dziecku zagrożeń i niebezpieczeństw, unikania ich oraz właściwego reagowania na nie;
  • kształtowania czynnych postaw wobec zdrowia własnego i innych;
  • kształtowania świadomości ekologicznej oraz znaczenia środowiska przyrodniczego dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego;
  • rozwijanie zdolności do samokontroli, samoobserwacji i samopielęgnacji zdrowia oraz do wspierania innych ludzi w tych zachowaniach;
  • kształtowania umiejętności określonych mianem życiowych;
  • wczesnego wykrywania grup ryzyka zdrowotnego, społecznego i ekologicznego.

Nasze działania są ukierunkowane na rodziców w celu:

  • ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i edukację ekologiczną;
  • prezentowania i propagowanie postaw prozdrowotnych;
  • wskazywania zagrożeń na które narażone są dzieci oraz zapobiegania im (metody i formy działania, instytucje wspierające itp.);
  • wskazania pozytywnych wzorców zachowań;
  • wzbogacania i poszerzania wiedzy i świadomości w zakresie zdrowego stylu życia w poszanowaniu środowiska naturalnego;
  • propagowania edukacji zdrowotnej w ścisłej korelacji z przyrodą - w szerokim tego słowa znaczeniu.

Nasze działania są ukierunkowane na nauczycieli w celu:

  • wzbogacania jego wiedzy, umiejętności do promowania zdrowego stylu życia zarówno wśród dzieci jak i ich rodziny;
  • wzbogacania własnego warsztatu pracy pod kątem tworzenia warunków do promowania edukacji zdrowotnej oraz prac z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
  • podniesienia, jakości działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci;
  • ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych ukierunkowanych na zdrowie i środowisko przyrodnicze;
  • wykorzystywania teorii inteligencji wielorakich ze świadomością, że:
  • każde dziecko jest inne, posiada własną, niepowtarzalną „mapę inteligencji”,
  • ma swoje mocne i słabe strony,
  • wszystkie rodzaje inteligencji są jednakowo cenne,
  • każde dziecko posiada talenty;

 

Realizowane zadania  :

  • Systematyczna realizacja procesu dydaktyczno - wychowawczego wspomagającego naturalny rozwój dziecka dostosowanego do jego indywidualnych potrzeb i możliwości
  • Rozwijanie wrodzonych predyspozycji dziecka do radosnego odkrywania i poznawania świata oraz drzemiących w nim talentów.
  • Tworzenie w przedszkolu atmosfery przyjaźni , ciepła ,zrozumienia i wzajemnej akceptacji tak aby czuły się ważne, szczęśliwe i bezpieczne
  • Rozbudzanie w dzieciach wiary we własne siły i możliwości , pewności siebie, poczucia własnej wartości, pozytywnej samooceny
  • Opracowywanie i realizacja programów autorskich, projektów edukacyjnych umożliwiających dzieciom wszechstronny rozwój , rozwijanie uzdolnień , zainteresowań inspirujących do kreatywności i twórczego działania
  • Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola o zajęcia dodatkowe
  • Podejmowanie działań mających na celu wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz ich rodziców
  • Podejmowanie działań innowacyjnych
  • Opierać funkcjonowanie placówki na modelu przedszkola partnerskiego współpracującego na trzech równoległych płaszczyznach : przedszkole , dziecko , rodzic.
  • Wspierać rodziców w działaniach wychowawczych , dostarczać rodzicom wiedzy pedagogicznej i psychologicznej
  • Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków zabawy , nauki i pracy . Podejmowanie działań promujących bezpieczny, zdrowy i aktywny styl życia wśród dzieci rodziców i pracowników przedszkola
  • Podejmowanie działań promujących edukację regionalna jako piękno dziedzictwa kulturowego naszego regionu wplecione w treść współczesnego życia
  • Podejmowanie przez nauczycieli i pracowników przedszkola doskonalenia zawodowego jako nieodłączny element wzrostu efektywności pracy placówki ,wspieranie nauczycieli w kreowaniu  własnej osobowości zawodowej
  • Poszukiwanie nowych możliwości działań przedszkola we współpracy  z różnymi podmiotami środowiska lokalnego  , stała współpraca z partnerami przedszkola, pozyskiwanie sponsorów
  • Podejmowanie działań mających na celu integrację przedszkola z najbliższym i dalszym środowiskiem. Promowanie działań przedszkola oraz osiągnięć dzieci w środowisku lokalnym oraz mediach, prasie .
  • Systematyczne podnoszenie standardów bazy lokalowej przedszkola  w atestowane zabawki i pomoce dydaktyczne oraz środki audiowizualne jako niezbędny element do  realizacji wyznaczonych zadań i osiągania wyznaczonych celów.

Model absolwenta:

  • Wykazuje motywacje do uczenia się i wysiłku intelektualnego, rozwija swoje talenty
  • jest aktywny , kreatywny, twórczy i samodzielny
  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
  • umie wyrażać i kontrolować swoje emocje, zachować sie w róznych sytuacjach
  • stosuje zasady bezpieczeństwa , higieny, dbałości o własne zdrowie i sprawnośc fiyczną
  • ma pozytywny obraz własnego ja
  • wrażliwy estetycznie , zna zasady kultury osobistej
  • ma bogata wiedze o środowisku , jego zasobach i ochronie
  • odróżni dobro od zła
  • jest tolerancyjny i otwarty na potrzeby drugiego człowieka
  • chętnie współpracuje z innymi ludźmi, respektując ich prawa
  • posiada poczucie przynależności do regionu, zna jego tradycje , zwyczaje , kuturę. ma poczucie bycie polakiem i europejczykiem

 Nasz absolwent:

  Jest:

  • otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
  • wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
  • odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;
  • odpowiedzialny za swoje zachowanie;
  • aktywny, dociekliwy i kreatywny;

Zna:

  • swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
  • symbole narodowe i szanuje je;
  • prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
  • swoje zalety i mocne strony;

Umie:

 

  • akceptować siebie i innych;
  • komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
  • obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;
  • dbać o swoje zdrowie  i bezpieczeństwo;
  • być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;
  • okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;

Kryteria sukcesu:

W naszym przedszkolu dziecko :

  • poznaje swoje prawa i obowiązki
  • czuje sie bezpiecznie
  • rozwija się twórczo
  • ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces
  • uczy sie dostrzegać swoje mocne strony
  • buduje pozytywny obraz samego siebie
  • uczy sie dostrzegać potrzeby innych ludzi

W naszym przedszkolu rodzice :

  • uzyskują pomoc specjalistów
  • otrzymują obiektywna ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
  • mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach
  • mają możliwość wyrażać swoje spostrzeżenia, sugestie i uwagi na temat   pracy przedszkola
  • rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych
  • czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola
  • czynnie wspierać przedszkole w jego działaniach

W naszym przedszkolu nauczyciele  :

  • aktywnie realizują zadania określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola
  • podejmują działania innowacyjne, są aktywni i twórczy
  • piszą i realizują programy własne dostosowane do potrzeb grupy i placówki
  • współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym
  • doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w licznych kursach i szkoleniach
  • w pracy z wychowankami stosują nowatorskie metody pracy
  • pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz pozyskują partnerów przedszkola
  • monitorują i ewaluują podejmowane działania
  • dzielą się wiedza i doświadczeniem z innymi nauczycielami
  • współpracują z uczelniami wyższymi

Codzienną praktykę pedagogiczną poszerzamy o   nowatorskie toki metodyczne:

  • Twórcze metody aktywności ruchowej : Orffa, Labana, Knissów
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz
  • Metodę nauczania matematyki wg E. Gruszczyk - Kolczyńskiej, E. Zielińskiej
  • Pedagogika zabawy
  • Techniki twórczego myślenia
  • Metoda czytania w/g Ireny Majchrzak
  • Metoda Glottodydaktyki
  • System edukacji przez ruch D, Dziamskiej
  • Metoda projektów badawczych
  • Zabawy parateatralne z wykorzystaniem technik dramowych.