Codzienne spożywamy wiele różnych produktów, znajdują się wśród nich takie, które posiadają substancje, które mają pozytywny bądź negatywny wpływ na nasze zdrowie. Z całą pewnością do takich możemy zaliczyć skrobia i sól.

Skrobia to cukier występujący powszechnie w produktach roślinnych. Stanowią pożywkę dla bakterii bytujących w jelicie grubym, obniżają poziom cukru i złego cholesterolu, gwarantują lepsze wchłanianie składników z pożywienia.

Sól to składnik niezbędny dla zdrowia i naszego organizmu. Używana przez nas od bardzo dawna jest środkiem konserwującym, pozwalającym na dłuższe przechowywanie żywności. Jest niezbędna w produkcji i procesie wypieku pieczywa, wyrobów mięsnych, serów czy kiszonek.

 Nadmierne jej spożywanie może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie. Obciąża nerki, podwyższa ciśnienie, powoduje nadwagę. Może także niekorzystnie wpłynąć na rozwój układu kostnego u dzieci.

Dnia 13 października dzieci grupy Biedronek uczestniczyły w pierwszych zajęciach projektu” Cztery pory roku „będącego jednym z kilku wchodzących w skład programu grupy Biedronek” Zdrowie i szczęście dziecka na wagę złota”. Projekt ma pozwolić dzieciom na zabawę poprzez kontakt z przyrodą za pośrednictwem eksperymentów i doświadczeń, które przyczynią się do powstania więzi emocjonalnej z naturą, ucząc ich równocześnie szacunku do niej. Projekt doskonale wpisuje się w zadania realizowane przez nasze przedszkole w ramach Przedszkola Promującego Zdrowie.

Podczas pierwszych w tym roku zajęć zatytułowanych „W spiżarni zdrowia” realizujących powyższy projekt Biedronki poznały właściwości soli i skrobi. Przedszkolaki wykorzystując przetwory przygotowane przez rodziców i dziadków przeprowadziły proste eksperymenty, podczas których nauczyły się odszukiwać skrobia w spożywanych na co dzień produktach. Wykorzystując Piramidę Zdrowia poznały zasady racjonalnego odżywiania oraz znaczenie słów: witamina, osmoza.

 Przeprowadzone tego dnia eksperymenty i doświadczenia pozwoliły naszym przedszkolakom na lepsze zrozumienie niektórych zagadnień związanych ze zdrowym odżywianiem. Zajęcia pomogły w przełamaniu u dzieci animozji i niechęci do spożywania nieznanych im, bądź nie lubianych przez nich pokarmów.

Gizela S.